- De Nederlandse startup My Home Office bouwt Tiny Offices voor thuiswerkers.
- In Nederland bouwde het bedrijf afgelopen jaar 65 units, maar na particuliere ‘Tesla rijdende’ klanten is de blik nu gericht op grote bedrijven en organisaties.
- Een LinkedIn-post van medeoprichter Cosmas Bronsgeest over zijn Tiny Office, werd in vier weken 4,2 miljoen keer vanuit de hele wereld bekeken.
- Lees ook: Een tuinkantoor plaatsen als dé thuiswerkoplossing? Dit zijn de juridische regels
Het ooit zo onpraktische thuiswerken is een blijvend fenomeen. Uit een recent TNO-onderzoek blijkt dat tachtig procent van de huidige thuiswerkers ook na de coronapandemie kantoor aan huis willen houden. Goed nieuws voor startups die thuiswerkplekken inrichten voor bedrijven zoals Workwize, Second Office en DeskCube.
De coronapandemie zorgt ook voor een nieuwe ontwikkeling in het thuiswerken: de opkomst van het Tiny Office. Een kant-en-klare kleine kantoorruimte die niet in, maar aan of rond het eigen huis geplaatst kan worden. Perfect voor mensen met een grote tuin, te kleine woning of die graag privé en werk ook echt fysiek willen scheiden.
In Nederland zijn al verschillende bedrijven actief die tuinkantoren aanbieden, zoals KOP en het Utrechtse WeLLDesign.
Bart Berkhout en Cosmas Bronsgeest bestormen sinds januari 2021 ook de markt voor kleine kantoortjes met My Home Office. Zij bieden vier types aan om te kopen of leasen: het simpelste model (Model 1.0) van zo’n 8 vierkante meter; een kantoor van 8 vierkante meter waar ook overnacht kan worden (Model 2.0), een Tiny Office met badkamer van een kleine 11 vierkante meter (Model 3.0) en een op maat gemaakt kantoor.
"Alles zo duurzaam mogelijk", vertelt My Home Office medeoprichter Cosmas Bronsgeest. "De huizen bestaan voor 90 procent uit onbewerkt hout."
My Home Office lijkt in een zeer lucratieve markt getapt te hebben. Een LinkedIn-bericht dat Bronsgeest een maand geleden deelde met het verhaal achter het bedrijf, werd al meer dan 4,2 miljoen keer bekeken. Volgens de oprichters verzuipen ze in de opdrachten en kijken ze daarom al ver over de Nederlandse grenzen om hun Tiny Offices tot een internationaal succes te maken.
Business Insider sprak met Bronsgeest over zijn kantoortjes, het belang van duurzaamheid en de toekomst van My Home Office.
Wie zijn jullie grootste klanten tot nu toe?
"Tot nu toe voornamelijk particulieren die ons vinden via social media. Ze bezichtigen ons kijkmodel in de Gruyterfabriek in Den Bosch of wij komen langs in de tuin. Ik heb elke week wel vijf tot zes afspraken. Ik sta in de tuin op te meten of ik zit aan de keukentafel. Daar bespreken we dan de schetsontwerpen die ik heb gemaakt."
"Het type mensen dat geïnteresseerd is in een Tiny Office? De Tesla-rijders. Mensen die het FD lezen en een serieuze job hebben. Met jonge kinderen of pubers. Mensen die duidelijk een behoefte hebben aan een rustige manier van werken."
Door de coronapandemie schieten de thuiswerk-startups, maar ook Tiny Offices-bedrijven uit de grond. Hoe kwam je op het idee om je op kleine kantoor-units te storten?
"Ik heb al twintig jaar een studio. Ik ontwerp luxe verbouwingen en interieurs voor bedrijven en luxe stands voor beurzen. En mijn compagnon Bart [Berkhout, red.] was een opdrachtgever van mij. Toen kwam corona en al mijn beurzen gingen niet meer door, dat was tachtig procent van mijn omzet. We dachten dat het wel zou overwaaien. Ik ging wat minder werken, maar het werd na een paar maanden wel duidelijk dat de pandemie langer zou duren."
"Aangezien ik goed kan samenwerken met Bart gingen we samen brainstormen. We kwamen op een briljant idee: een kantoor in de tuin. Ik zat in die tijd zelf veel thuis te werken, net zoals mijn kinderen, en ik zat dan buiten aan de picknicktafel. Samen met Bart maakte ik meteen een schets en we wisten: we gaan een echt Tiny Office bouwen."
"Eind 2020 stond-ie klaar in werkplaats. Ik maakte er een paar foto's van en zette die in januari van 2021 op LinkedIn. Een medewerker stuurde me dezelfde dag een bericht dat er 264 e-mails waren binnengekomen van mensen die een Tiny Office wilden hebben. Toen besloten we er een bedrijf van te maken."
Je had met kinderen thuis zelf duidelijk ook behoefte aan rust. Werk jij tegenwoordig ook in een Tiny Office in je eigen tuin?
"Sinds ik dit doe heb ik nog nooit zoveel buitenshuis gewerkt." [lacht]
Hoe gaat het met de verkoop van jullie Tiny Houses? Je spreekt in je viraal gegane LinkedIn-post van een maand geleden over een 'kletterend succes'...
"De aandacht voor onze kantoor-units zijn sinds de oprichting van My Home Office ontploft. Het afgelopen jaar hebben we meer dan 65 Tiny Offices geplaatst. Met flink wat in bestelling nog. Mijn LinkedIn-post van vier weken terug is meer dan 4,2 miljoen keer bekeken. Vanuit de hele wereld - Canada, Chili, Australië, Israël, noem maar op - is er interesse. We hebben zoveel aanvragen dat we er bijna niet aan toekomen."
Hebben jullie gemakkelijk kunnen opschalen van 0 naar die 65 Tiny Houses in een jaar?
"Alle timmerlieden die we moesten laten gaan in 2020 konden we weer inhuren. Zoveel werk was er opeens. Heel veel bedrijven in Europa hebben ons benaderd om werk voor ons te doen. Na veel research en bezoeken produceren we nu onder andere onze onderdelen in Letland en Litouwen. Ze hebben daar heel geavanceerde timmerwerkplaatsen zitten, veel beter dan we kennen in Nederland. Die pre-fabonderdelen die daar vandaan komen worden geassembleerd in Ridderkerk."
En nu is het grote werk aan de beurt?
"We hebben een groot aantal back orders, grote bestellingen die we even hebben afgehouden totdat we ze aan konden. We wilden eerst de productie op orde hebben. Dat zijn orders voor tientallen Tiny Offices. In Hamburg bijvoorbeeld, 150 in Vianen en dertig bij Oosterhout en Breda, Schijndel, Amsterdam, ga zo maar door. In het begin duizelde het ons een beetje, maar nu met twee productiestraten bij onze prefab-bouwers gaan we de grote aantallen tegemoet."
Alles wat Tiny is, moet ook duurzaam zijn. Hoe pakken jullie dat aan met de Tiny Offices?
"We hebben geprobeerd om alles zo duurzaam mogelijk te produceren. Bijna al het materiaal is biologisch afbreekbaar - gecertificeerd en alles. Negentig procent van de units bestaat uit onbewerkt hout. Dat is zo goed als bio-based. Er zijn natuurlijk ook wat metalen frames, maar die zijn recyclebaar. We gebruiken in onze Tiny Offices geen kunststoffen of niet-afbreekbare materialen. Alleen op het dak is er een stukje bedekking van kunststof. Maar wederom: recyclebaar."
"Onze units zijn net zo goed geïsoleerd als een nieuwbouwwoning. Ook hebben ze allemaal een laag sedum op het dak. Dat zijn vetachtige planten die er prachtig uitzien - zeker in de zomer. Die laag houdt water vast waardoor de binnentemperatuur altijd vier graden lager is dan buiten, zelfs als de zon op het kantoor staat. Sommige eenheden komen met airco, maar dan ook weer met een zeer lage footprint."
Aan welke eisen moet een Tiny Office volgens jou aan voldoen?
"Het is een ding in je tuin. Het moet mooi staan - zeker in een stedelijke omgeving. Onze vorm past daar gelukkig goed in. Alles moet in balans zijn. Het is heel belangrijk dat je unit zowel voor de zomer als winter geschikt is. Het interieur moet prettig zijn om in te werken. Het licht moet goed vallen en juist niet recht op je beeldscherm."
Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten als Kop en WeLLDesign?
"Onze units hebben een sprekende vorm, zeker met de plantenbakken die aan een kant zitten. Onze interieurs zijn hip. Ze vallen in de smaak bij mensen in Amsterdam, zeg maar. We hebben daarnaast ook de productie op orde. Wij werken hard aan onze efficiëntie, zo hebben we onze eigen logistiek in handen."
"We kunnen onze units standaard binnen vijf weken leveren. Als er maatwerk aan te pas komt dan is dat tien weken. Sommige concurrenten hebben een levertijd van tussen de drie en zes maanden. Mensen willen niet maandenlang wachten."
Waar zie je My Home Office over twee jaar?
"Wij verwachten binnen twee jaar marktleider te zijn. We zijn nu bezig met een investeringsronde om kapitaal te verzamelen om een wereldwijde merkcampagne op te zetten. In september willen we onze activiteiten uitbreiden naar acht landen en drie Amerikaanse staten - Californië, Washington en New York. En in al die gebieden komen dan weer landenmanagers voor onze salesafdeling. We willen onze internationale uitbreiding goed aanpakken. En we hopen vooral veel mensen blij te maken met onze Tiny Offices."
Lees meer over tuinkantoren:
- Dit tuinkantoor met een speciaal systeem voor luchtverversing kan een werkgever ook leasen voor werknemers – of je koopt ‘m
- Zo kan een tuinkantoor om rustig te werken eruitzien: ‘Vroeger kreeg je een auto van de zaak, straks een complete thuiswerkplek
- ’Dit ‘tiny office’ voor een werkkamer in de tuin of op het dak ziet eruit als een luxe douchecabine – je hebt bijna 4 m² voor jezelf
- Dit minikantoor voor thuiswerkers ziet eruit als een sculptuur – het Japanse ontwerp kost zo’n €30.000